spelregels
Rush is een nieuwe gamemode in EA FC 25 waarbij er unieke regels zijn in een 5v5 wedstrijd met keeper op gras.
Op ons evenement zullen we deze gamemode 2v2 spelen op de ps4 en afwisselend 5v5 real life voetbal spelen zoals de gamemode op EA FC 25. Je zal dus zowel Rush op ps4 spelen als Rush real life.
Hieronder vindt u de regels van Rush ten opzichte van het normale 11v11 voetbal.
Rush speel je op een kleiner veld die groter is dan een minivoetbalveld, maar kleiner dan een normaal voetbalveld. De goals zijn ongeveer dezelfde grote als die in Futsal voetbal.
Aan het begin van elke Rush-wedstrijd en aftrap 2e helft doen spelers mee aan het spectaculaire Ren naar de bal. Twee aftrappers staan aan beide zijden van de middellijn. Aan het begin van elke wedstrijd schiet een van deze aftrappers willekeurig de bal met afwisselende kracht en hoogte, waardoor een onvoorspelbaar element wordt gecreëerd. Door deze nieuwe benadering is het de bedoeling het spannender en intenser te maken terwijl spelers voor het eerste balbezit strijden.
De buitenspelregel is aangepast zodat hij beter bij de Rush-ervaring past. Of buitenspel kan worden gegeven, wordt bepaald door de positie van de speler ten opzichte van de nieuwe stippellijnen, die op een derde van het veld aan beide uiteinden zijn geplaatst. Zodra een speler de buitenspellijn voorin passeert, gelden de normale buitenspelregels. Deze lijnen dienen een vergelijkbaar doel als de middenlijn in standaard 11v11-wedstrijden, en geven aan wat wel en niet een legitieme buitenspelruimte is. Zolang je deze lijn aan jou aanvallende kant nog niet bent gepasseerd telt buitenspel niet.
In Rush zijn er geen rode kaarten. In plaats daarvan worden spelers die een harde overtreding begaan of met een overtreding een doelkans voorkomen, een minuut aan de kant gehouden. De klok van de blauwe kaart onder de bestrafte spelersnaam staat stil als het spel stilligt en wordt met 15 seconden verminderd bij elk tegendoelpunt. Als de klok van de blauwe kaart de resterende wedstrijdtijd overschrijdt, wordt deze overgedragen naar de verlenging. Zodra de klok afloopt, kunnen spelers opnieuw het veld op, terwijl het spel loopt of tijdens een dood spelmoment.
Als je twee gele kaarten krijgt, is dat een blauwe kaart. De hoeveelheid gele kaarten komt weer op nul te staan als je een blauwe kaart krijgt.
Bij de strafschoppen in Rush willen we verder bouwen op de spanning en intensiteit van de strafschoppenreeksen uit 11-tegen-11-duels. Tijdens de reguliere speeltijd wordt een strafschop toegekend aan een speler op wie een overtreding wordt gemaakt in het zestienmetergebied. De speler krijgt dan de kans om de keeper één-op-één te verslaan. Deze heeft alle tijd om deze 1v1 aan te gaan. Alle andere spelers staan aan de stippellijn te wachten en vertrekken op hetzelfde moment als de strafschopnemer. Bij het missen of heroveren van de bal door keeper of verdediger gaat het spel direct door en kunnen de tegenstanders counteren.
Hieronder een aantal links ter visualisatie. Deze zijn gemaakt op de game. Maar zo zal het er ook uitzien in de real life voetbal matchen.
Aftrap: https://youtu.be/aXei3FZ65n0
Buitenspel: https://youtu.be/0zBPvZfr5lo/https://youtu.be/di_Qm1BV6tQ
Blauwe kaart: https://youtu.be/6C-kD3vgOqE
Strafschop: https://youtu.be/NtMmy9RM8T8
Maak jouw eigen website met JouwWeb